hoog in google

Hoe kan ik hoog in Google komen met mijn website?

Geschatte leestijd: 13 min

Hoe kan ik hoog in Google komen met mijn website? Het is voor velen een belangrijke vraag wanneer ze een eigen website hebben en graag meer bezoekers willen ontvangen.

Of je nou pas net begonnen bent met je eigen website, of je bezoekersaantallen maar niet stijgen, het is enorm belangrijk om een bepaalde strategie te hebben wanneer je artikelen schrijft voor je website. Wanneer je wilt dat ze hoog in Google komen in ieder geval ;-).

In dit artikel deel ik dan ook 7 stappen (of tips) die mij persoonlijk helpen om hoog in Google te komen.

Dus wil je weten hoe ik het aanpak? Lees dan lekker door!

Waarom is hoog in Google komen belangrijk?

Gok dat je hier wel een antwoord op hebt verzonnen aangezien je dit artikel leest, maar toch benoem ik het graag.

Al is het maar even als een soort motiverende speech.

Als je een website online hebt staan, dan is de kans groot dat je hier ook graag bezoekers op wilt hebben.

Dit kan je op meerdere manieren aanpakken.

  • Je kunt langs de deuren gaan en mensen persoonlijk aanspreken en vragen of ze even je website willen bekijken (nee, dit is niet perse een advies, maar het kan).
  • Je kunt ook een social media account gebruiken zoals TikTok, Instagram, Facebook of Pinterest om je eigen website te promoten (ja, dit is wel een advies).
  • Ook kun je Google betalen om je artikelen hoger te ranken in Google (advertentie plaatsen), maar ja, dat kost dan dus wel weer geld en je moet blijven betalen om hoog te blijven staan.

Er zijn vast nog wel meer manieren, maar uiteindelijk is de meest efficiënte manier de manier die we nu gaan beschrijven in dit artikel. Namelijk met je website hoog in Google komen.

Als mensen op zoek zijn naar een antwoord op een vraag, en jouw website staat vervolgens op nummer 1, 2 of 3 van de eerste pagina, dan is de kans redelijk aanwezig dat die persoon op jouw artikel gaat klikken.

Sta jij op pagina 10, ja dan is de kans aanzienlijk kleiner.

Daarom is het dus belangrijk om hoog te staan in Google, maar hoe zorgen we daar dan voor?

website

Een stappenplan om hoog in Google te komen

Mijn website staat nu ruim een jaar online en sinds enkele maanden zie ik mijn website eindelijk hoog in Google terugkomen. Ik sta voor meerdere zoektermen in de top 3 en ontvang hierdoor dus ook regelmatig bezoekers.

Nu ben je misschien bang aangezien ik pas vrij laat gezien word door Google, maar ik heb dan ook wel een niche gekozen waar de concurrentie enorm is. Als jij dus een hoofdonderwerp gekozen hebt voor je website wat minder bekend of breed is, zal je hoogstwaarschijnlijk al sneller succes hebben.

Maar oke, dat gezegd hebbende; hoe heb ik ervoor gezorgd dat ik met bepaalde artikelen hoog ben gekomen in Google? Welke stappen heb ik gevolgd en volg ik nu nog steeds om ervoor te zorgen dat ik zoveel mogelijk bezoekers ontvang en dus ook zoveel mogelijk geld verdien met mijn website.

STAP 1: Maak je website niet te breed

Heb je een website online staan en schrijf je eigenlijk gewoon een beetje wat er in je op komt? Dan is de kans groot dat het een stuk langer gaat duren voordat je website hoog gaat komen in Google.

Je kunt je het beste in eerst instantie écht focussen op een klein onderwerp. Schrijf bijvoorbeeld reviews over hardloopschoenen of kinderboeken. Of kies een onderwerp zoals bijvoorbeeld kinderspeelgoed en focus je hier volledig op.

Het onderwerp zelf is niet super belangrijk, maar er zijn wel een paar punten waar je rekening mee kunt houden:

  • Hoeveel concurrentie is er?
  • Vind je het een interessant onderwerp?
  • Weet je veel van het onderwerp?

Persoonlijk vind ik punt 2 hierbij het belangrijkste aangezien je super veel tijd zult gaan besteden aan je website. Als je het onderwerp dan in ieder geval interessant vind, is de kans groter dat je gemotiveerd blijft.

De kans is redelijk groot dat (wanneer je dit artikel leest) dat je al een website online hebt staan en dus al een onderwerp gekozen hebt. Bedenk even voor jezelf of je website niet te breed is. Zo ja, focus je in eerst instantie dan op één sub-onderwerp. Later kan je altijd nog gaan uitbreiden.

>>> Heb of wil je een affiliate website? Eerder schreef ik al eens een artikel over de beste niches/onderwerpen die geschrikt zijn voor affiliate marketing. Begin je pas net of wil je helemaal opnieuw beginnen? Dan is dat artikel misschien ook wel iets voor jou: Wat zijn de beste niches voor affiliate marketing (2023)?

STAP 2: Doe altijd een zoekwoordenonderzoek

Voordat je bepaald exact bepaald waar je een artikel over gaat schrijven, is het belangrijk om te ontdekken of mensen dit artikel überhaupt willen lezen.

Wanneer mensen op zoek zijn naar informatie, reviews of antwoorden op bepaalde vragen, zullen ze bepaalde zoektermen gebruiken in Google.

Als je gevonden wilt worden, dan wil je natuurlijk op de hoogte zijn van deze zoektermen zodat je hier gebruik van kan maken (oftewel de focus keyphrase, hierover later meer).

Er zijn meerdere websites die statistieken met jouw delen hierover. Je moet alleen even weten waar je moet zoeken (dit is absoluut niet moeilijk hoor).

Persoonlijk maak ik gebruik van zowel Google als ubersuggest.

Screenshot van de website van Ubersuggest.

Gebruik Google voor zoekwoordenonderzoek

Google zelf eens naar de termen waar je een artikel over wilt schrijven.

We nemen ‘nieuwe website’ eens als voorbeeld.

Als je dan een stukje naar beneden scrollt, dan staat er altijd een kopje in Google met: Mensen vragen ook…

Dit krijg ik bijvoorbeeld als ik zoel op ‘nieuwe website’.

Screenshot van Google

Je weet dus dat mensen hiernaar zoeken en hier kan je inspiratie uithalen.

Gebruik Ubersuggest voor zoekwoordenonderzoek

Toch is Ubersuggest als je het mij vraagt wel een iets nuttigere manier nog om keywoorden te vinden waar jij je artikel over kunt gaan schrijven.

Als ik op Ubersuggest de zoekwoorden ‘nieuwe website’ intyp, krijg ik de volgende informatie.

Een zoekvolume van 480 houd in dat er 480 keer gezocht word naar de term ‘nieuwe website’ per maand.

De SEO moeilijkheid geeft aan hoe moeilijk het is om te ranken met deze zoekwoorden. 22 is een prima score om voor te gaan.

Mocht dit toch nog niet het keyword zijn waar je naar op zoek bent, dan heeft Ubersuggest nog een aantal specialiteiten. Zo geven ze bijvoorbeeld suggesties voor andere keywoorden die je misschien wilt gebruiken (inclusief de zoekvolume en moeilijkheid om ermee hoog te komen in Google (SD)).

Daarnaast geeft het je ook nog een lijst met websites en artikelen die op dit moment het al goed doen op deze zoekwoorden.

Ook dit is super interessant.

Screenshot van Ubersuggest
Screenshot van Ubersuggest

STAP 3: Gebruik longtail keywords

Deze stap gaat eigenlijk een beetje samen met stap 2, maar ik vind het wel super belangrijk om even apart te benoemen.

Door zoekwoordenonderzoek heb je ontdekt waar jouw doelgroep naar op zoek is. Je weet nu dus welke zoektermen ze gebruiken en waar ze dus antwoorden op willen vinden.

Deze zoekwoorden moet je uiteindelijk gaan verwerken in jouw artikel, maar daar kom ik later op terug.

Longtail keywords (zoekwoorden) zijn eigenlijk zinnen van vaak 4 tot 6 woorden. Dus in plaats van dat je probeert te ranken op ‘auto kopen’, probeer je te ranken op ‘zwarte auto kopen maximaal 5000 euro‘.

Dit heeft 2 belangrijke voordelen:

  1. Hoe specifieker het keyword, hoe makkelijker het vaak ook is om er op te ranken. Er zijn nou eenmaal minder artikelen geschreven over een specifieker onderwerp.
  2. Je kunt je écht richten op de wens van jouw potentiële bezoeker. De kans is groter dat de bezoeker vind wat hij zocht. Wanneer je bijvoorbeeld producten probeert te promoten is de kans op succes dan dus ook groter.

>>> Wil je hier meer over weten? Eerder schreef ik hier al eens een volledig artikel over: Long tail zoekwoorden voor hoge rankings in Google

STAP 4: Schrijf beter dan je concurrenten

Wanneer je wilt dan wildvreemden mensen je artikel gaan lezen, dan moet je hun ook een goede reden geven om dit te doen.

Je familie en vrienden kun je aanspreken en mogelijk klikken ze wel een keertje op een link voor jou, maar mensen die je niet kent moet je op een andere manier zien te overtuigen.

Het is dan ook enorm belangrijk dat je weet wie jouw concurrentie is.

De makkelijkste manier hiervoor is om zelf te Googlen naar de zoekterm waar jij een artikel over wilt gaan schrijven.

Dan krijg je namelijk allemaal artikelen te zien die het al goed doen op deze zoekterm.

Lees deze artikelen door. Hoeveel woorden hebben ze? Hoe duidelijk zijn ze? Oke, jij gaat het beter doen!

Wanneer er alleen maar artikelen hoog staan in Google van 3000-4000 woorden, dan zul je met een artikeltje van 1000 worden niet ver komen.

Zorg ervoor dat je weet wie jouw concurrentie is en zorg dat je meer belangrijke informatie deelt dan hun. Oh, en je kunt je laten inspireren door hun artikel, maar uiteindelijk moet je zelf je eigen artikel schrijven natuurlijk ;-).

hoog in google

STAP 5: Denk altijd aan SEO

SEO, Search Engine Optimalization, je artikel schrijven en optimalizeren voor zowel de mens als voor Google.

Als je nog nooit van SEO gehoord hebt, dan klinkt dit mogelijk nog een beetje vaag, maar eigenlijk is het best simpel.

Er zijn bepaalde trucjes die je kunt gebruiken tijdens het schrijven van een artikel om hoger te ranken in Google.

Het uitkiezen en meermalig terug laten keren van een keyword is daar een voorbeeld van. Dus de keywords die jij uitgekozen hebt, laat je meerdere keren terugkomen in de titel, in subtitels, in de eerste paragraaf, in andere paragrafen en in de alt tekst van afbeeldingen.

Let er hierbij natuurlijk wel op dat je niet alleen schrijft voor Google, maar ook voor de mens. Laat het dus wel allemaal een beetje natuurlijk overkomen. Als mensen je artikel direct weer wegklikken dan heb je er natuurlijk ook niet veel aan om hoog te komen in Google.

Maar ook word er bij SEO bijvoorbeeld gelet op de gebruiksvriendelijkheid en de snelheid van je website.

En of je gebruik maakt van interne en externe links.

Voor alle SEO punten die je in een artikel moet verwerken, zijn verschillende plug-ins gemaakt die je kunt downloaden.

Zelf gebruik ik de Yoast SEO plug-in met WordPress.

STAP 6: Blijf je website bijhouden

Hiermee bedoel ik twee dingen.

  1. Zorg ervoor dat je regelmatig een nieuw artikel plaatst. Helemaal de eerste paar maanden is dit belangrijk. Hierdoor leert Google je te vertrouwen.
  2. Voeg ook nieuwe informatie toe aan oude artikelen wanneer dit nodig is.

Door consistent nieuwe artikelen te schrijven, maar ook oude artikelen aan te passen en te verbeteren, weet Google dat jij actief bezig bent met je website. En hier zal Google je uiteindelijk ook voor belonen.

STAP 7: Wees consistent en geduldig

De laatste stap ik waarschijnlijk niet zo leuk om te horen, maar wel enorm belangrijk.

Je moet geen haast hebben, want het duurt echt wel even voordat je artikelen beetje hoog in Google gaan komen.

Zoals ik al zei heeft het bij mij dus bijna een jaar geduurd.

Blijf doorgaan, blijf artikelen schrijven en publiceren en wees geduldig. Daarom is het dus ook zo belangrijk dat je het ook leuk vind, want je zult waarschijnlijk honderden of wel duizenden uren kwijt zijn aan het typen van artikelen zonder hier ook maar iets voor terug te krijgen.

Maar als jij bovenstaande stappen serieus neemt en écht betere content levert als jouw concurrenten, dan zul jij uiteindelijk succesvol zijn.

Hoog komen in Google is geen sprint maar een marathon

Wanneer jij bovenstaande 7 stappen blijft volgen, zullen je artikelen uiteindelijk hoog in Google gaan komen. Dit kan ik je oprecht garanderen.

Heb dus écht geduld.

Focus je voornamelijk op waar je wel invloed op hebt. Je kunt niet bepalen dat je hoog gaat komen in Google, maar je kunt wel bepalen dat je je stinkende best gaat doen om goede content te delen.

Wees uniek en schrijf betere artikelen dan jouw concurrenten. Dat is uiteindelijk oprecht het belangrijkste. De rest komt vanzelf.

Je leest super veel informatie online en ook ik heb me daardoor laten beïnvloeden.

Zo dacht ik bijvoorbeeld dat ik nooit hoog in Google zou gaan komen, voordat ik een hogere domeinautoriteit zou hebben.

Nou, als je mijn website eens opzoekt, zie je dat mijn domeinautoriteit momenteel echt nog rampzalig is. En toch rankt mijn website op meerdere zoektermen in de top 3.

Wat wil ik hiermee zeggen?

Let niet te veel op de cijfertjes en stop gewoon écht voldoende tijd aan je teksten. Kwaliteit is hierbij ook een stuk belangrijker dan kwantiteit. Wees waardevol. Waarom zou iemand een afgeraffeld artikeltje lezen als er zoveel artikelen zijn om uit te kiezen?

Advertenties om hoog in Google te komen

Ik benoemde het hierboven al kort, maar er is een andere manier om gezien te worden door Google.

Wanneer ik bijvoorbeeld zoek op ‘eigen website‘, dan krijg ik de volgende resultaten:

hoog in google
Screenshot van Google

Zie jij wat ik zie?

De bovenste 3 (en je ziet het niet op de foto, maar de vierde ook) artikelen die je ziet zijn advertenties.

Mensen hebben dus betaald om op dit zoekwoord hoog in Google te komen.

Die hebben geen goede SEO teksten, hun artikel is niet perse beter dan die van een ander en hun website staat mogelijk ook niet al maanden of langer online.

Nee, zij betalen er simpelweg voor.

Klinkt perfect natuurlijk (als je hier geld voor overhebt dan), maar persoonlijk ben ik er geen fan van.

Ook hier is de concurrentie namelijk zeer hoog en de kosten kunnen uiteindelijk dan ook best hoog oplopen als je écht bovenaan wilt komen. En daarnaast is het natuurlijk ook geen garantie voor succes.

Ja, mensen zien je staan in Google. En ja, mensen klikken misschien op je link (alhoewel ik juist minder snel geneigd ben om te klikken op een advertentie, maar dat ben ik), maar of je daarna bereikt wat je wilt bereiken is een tweede.

Dus ja, ik wilde dit toch nog even benoemen in dit artikel. Het kan namelijk zeker een succesvolle manier zijn, maar mijn advies is wel echt om in ieder geval ook voor de langere weg te gaan. Dit is in mijn ogen namelijk ook de meest efficiënte weg.

En met de langere weg bedoel ik bovenstaande 7 stappen.

Laatste tip: geld verdienen met affiliate marketing

Zo, het stukje hoog komen in Google is nu hopelijk een beetje duidelijk.

Weten wat je moet doen zijn natuurlijk wel twee totaal verschillende dingen, maar ik wens je in ieder geval enorm veel succes.

Voordat je dit artikel weg klikt, heb ik nog een laatste tip voor je, namelijk affiliate marketing.

Met affiliate marketing kan jij geld verdienen met je website, wat voor een soort website jij ook hebt.

Wat is affiliate marketing in het kort?

Met affiliate marketing promoot jij producten van iemand anders.

Jij plaatst een gepersonaliseerde link op je website en als iemand via die link een product koopt, ontvang jij hier geld voor.

>>> In een ander artikel leg ik gedetailleerder uit wat affiliate marketing precies is en hoe je dit toepast. Geïnteresseerd? Klik dan hier: Makkelijk geld verdienen met affiliate marketing.

De Affiliate Marketing Revolutie

Mocht je graag deel uitmaken van een zeer leerzame community, dan raad ik zeker De Affiliate Marketing Revolutie aan.

Zelf heb ik deze cursus eind 2021 gekocht en mede hierdoor ben ik nog steeds fanatiek bezig met mijn website.

De cursus bevat tientallen video’s waarin jij kunt meekijken met Jacko Meijaard en hoe hij een website opbouwt en affiliate marketing hierop toepast. Oh, en hij verdient ondertussen al jaren duizenden euro’s per maand met affiliate marketing, dus hij weet echt wel waar die het over heeft.

En daarnaast krijg je dus ook nog toegang tot een super motiverend forum.

Hier kun je al je vragen stellen en die worden vrijwel direct beantwoord. Daarnaast kan je ook de ervaringen van anderen lezen, wat voor mij zeker motiverend heeft gewerkt.

Mocht je na het kopen van deze cursus toch nog spijt hebben van je beslissing, dan kan je altijd binnen 30 dagen je geld nog terug vragen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest