Tegenwoordig is het super makkelijk om een website te ontwerpen en online te zetten. Echter, het is een stuk minder eenvoudig om deze website daadwerkelijk succesvol te maken. Er bestaan miljarden websites op het internet, hoe zorg je ervoor dat je er bovenuit springt? Hoe zorg je ervoor dan anderen ervoor kiezen om op jouw website te klikken, in plaats van op die van een ander. Hiervoor is jouw ranking in Google heel erg van belang. Domein autoriteit heeft dan weer invloed op deze ranking.
Wat is ‘domein autoriteit’ eigenlijk, hoe wordt het bepaald, hoe kan je het verbeteren en hoe belangrijk is het? Indien je antwoorden wilt op bovenstaande vragen, lees dan vooral nog even door!
Table of Contents
Laten we bij het begin beginnen… Wat is domein autoriteit?
De domein autoriteit van je website, geeft de waarde van je internetdomein aan. Het wordt weergegeven met een cijfer tussen de 0 en de 100. Dit cijfer geeft weer hoe zoekmachines jouw website zullen beoordelen. Hoe hoger je score, hoe groter de kans dat je hoog zal ranken in zoekmachines zoals onder andere Google.
Dit is natuurlijk heel erg belangrijk als je veel bezoekers wilt ontvangen op je website. Mensen zullen immers sneller geneigd zijn om op websites te klikken die op de eerste pagina staan van Google, dan ergens op pagina 20 of zelfs verder.

Wat het allemaal precies inhoud, wordt al snel duidelijk wanneer je begrijpt hoe de domein autoriteit van je website bepaald wordt.
Hoe wordt de domein autoriteit van een website bepaald?
De domein autoriteit van je website wordt bepaald door meerdere factoren. Eigenlijk word je gehele website onder de loep genomen en krijg je een hogere score (tussen de 0 en 100 dus) als alles goed en netjes geoptimaliseerd is. De volgende punten kunnen hierbij helpen:
- Veel en waardevolle backlinks. Als grote, veel bezochte websites naar jouw website verwijzen, zal dit je score zeker verbeteren.
- Goede en duidelijke linkstructuur binnen je eigen website.
- Een website dat SEO-technisch goed in orde is.
- Daarnaast wordt je domein autoriteit ook beïnvloed door de waarde van je content. Hoe waardevoller je content, des de groter de kans dan je bezoekers zal gaan trekken en dat (grote) websites naar jou zullen gaan verwijzen.
Een aantal van deze punten zijn mogelijk niet direct duidelijk. Vandaar dat ik nog even iets dieper inga op backlinks, een duidelijke interne linkstructuur en SEO.
Backlinks hebben een grote invloed op domein autoriteit
Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Dit is voor zoekmachines erg belangrijk. Mede hierdoor kunnen zij bepalen hoe populair jouw website is. Hoe meer positieve aanbevelingen jouw website heeft, hoe belangrijker jouw website gezien zal worden.
Helaas zal niet elke backlink even succesvol zijn. Ze moeten wel relevant zijn voor jouw website en goed worden verwerkt. In een ideale wereld plaatst jouw concurrent (iemand die een website heeft in dezelfde niche) een link van jouw website op zijn webpagina.
Ook een goede interne linkstructuur is erg belangrijk voor domein autoriteit
Een goede interne linkstructuur houdt in dat je je website zo logisch mogelijk inricht voor de bezoeker doormiddel van gepaste links. Deze linkstructuur moet goed te volgen zijn voor zowel de bezoeker als voor Google.
Het doel is dus om te zorgen voor een duidelijke navigatie om hiermee je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk in te richten.
Ook Google hecht veel waarde aan deze linkstructuur. Hoe meer links jouw website heeft, hoe meer waarde Google hieraan hecht.
Zorg er wel voor dat je het niet overdrijft en dat je alleen maar waardevolle links toevoegt. Doodlopende links zijn al helemaal niet geadviseerd.
Schrijf altijd content met SEO in je achterhoofd
Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je website.
Dit houdt in dat je je website zodanig opbouwt, dat het super duidelijk en overzichtelijk is voor zoekmachines.
Deze optimalisatie bestaat uit 3 onderdelen: content, technische optimalisatie (snelheid van je website, mobielvriendelijk, indexeren van pagina’s, etc.) en invloeden van buitenaf (backlinks, shares, etc.).
Zo kan je bijvoorbeeld denken aan het toevoegen van geschrikte afbeeldingen op je website met een bijbehorende ‘Alt tekst’ of het laten terugkomen van zoekwoorden op de juiste plekken in je artikelen. Maar ook bovenstaande punten zoals backlinks en een overzichtelijke interne linkstructuur zijn onderdeel van een goede SEO.

Eerder schreef ik al eens een artikel over het krijgen van meer bezoekers op je website. Hierin benoemde ik bovenstaande punten ook al eens, aangezien het verbeteren van je domein autoriteit en het krijgen van meer bezoekers op veel punten hand in hand gaat. Mocht je hier interesse in hebben, lees dan dat artikel vooral ook even!
Hoe meet ik dan eigenlijk de domain autoriteit van mijn website?
Hier zijn meerdere websites voor die jou hiermee kunnen helpen.
Een bekend voorbeeld is de checker van Ahrefs. Op hun website zelf kan je precies zien hoe zij de domein autoriteit van een website berekenen.
Daarnaast kan je ook gebruik maken van Ubersuggest.
Ook hier kan je makkelijk inzien wat de domein autoriteit is van je website.
Bekijk bijvoorbeeld eens de afbeelding hieronder.

Hier gebruik ik facebook.com als voorbeeld. Facebook.com heeft heel erg veel bezoekers, wordt gevonden op miljoenen zoekwoorden en heeft miljarden backlinks. Daarnaast heeft Facebook.com een ‘domain autority’ oftewel een domein autoriteit van 96.
Dit is een score die iemand echt niet zomaar kan bereiken. Echter, er zijn weldegelijk manieren om de domein autoriteit van je website te verhogen.
Hoe kan je het verbeteren?
Een score van 100 zal je niet zomaar gaan halen, probeer dit dus vooral ook niet als doel te hebben. Alleen websites zoals bijvoorbeeld Facebook en Google behalen deze score zoals je hierboven hebt kunnen zien. Dit betekend echter niet dat je deze score volledig moet negeren. Probeer de domein autoriteit van je website wel zo goed mogelijk te verhogen.
Gelukkig zijn de eerste stapjes het makkelijkst.
Hiermee bedoel ik dat je veel sneller van 10 naar 20 kan gaan, dan bijvoorbeeld van 60 naar 70.
Hoe je de domein autoriteit van je website verbeterd, lijkt me ondertussen voor de hand liggend.
Lees het kopje hierboven nog eens. Bekijk goed waarop domein autoriteit gebaseerd is en hoe dit berekend word. Bestudeer vervolgens je website en kijk hoe je deze punten kunt verbeteren.
Hieronder geef ik voor elk punt een aantal tips hoe je dit kan verbeteren.
Verzamel meer backlinks voor een hogere domein autoriteit
- Ruil links met soortgelijke websites. Jij verwijst naar hun website, en zij naar die van jou.
- Plaats links op social media
- Zorg ervoor dat mensen makkelijk jouw artikelen kunnen delen, door bepaalde plug-ins toe te voegen.
- Schrijf een gastartikel en plaats zelf (in overleg) een backlink op een andere website.
- Zorg ervoor dat je waardevolle en interessante content schrijft.
- Je kunt ook nog backlinks kopen.
Zorg voor een goede interne linkstructuur
- Verbind logische pagina’s binnen jouw website met elkaar, door naar elkaar te linken.
- Gebruik Google Search Console om een XML- sitemap in te dienen. Dit zal je ook helpen met het indexeren van je pagina’s, waardoor mensen je content daadwerkelijk kunnen vinden op Google.
- Ook de anchor tekst is belangrijk voor Google. Een link achter de woorden ‘klik hier’ is voor de bezoeker mogelijk super duidelijk, echter Google weet niet zo goed wat het ermee moet. Zorg er dus voor dat de anchor tekst duidelijk maakt waar het naartoe linkt.
- Maak gebruik van een kruimelpad/breadcrumbs. Zoals je ook bovenaan in dit artikel zit, zie je stap voor stap hoe dit artikel verbonden staat met de homepagina. Op die manier kan de bezoeker bijvoorbeeld makkelijk meerdere artikelen vinden die met deze categorie te maken hebben.

Tips voor het toepassen van SEO op je website
- Indien je met WordPress werkt is mijn nummer 1 tip: installeer een SEO plug-in zoals bijvoorbeeld Yoast SEO. Hierdoor zijn een heleboel ‘regels’ van SEO super makkelijk te controleren.
- Google Search Engine kan je helpen om artikelen te optimaliseren rondom succesvolle zoekwoorden.
- Vergeet niet dat je schrijft voor een persoon, en niet voor een computer. Schrijft dus wel natuurlijk en laat zoekwoorden niet te vaak of op onnatuurlijke plekken terugkomen.
Is een hoge score echt zo belangrijk voor het succes van je website?
Ja en nee.
Nee want, het verhogen van de domein autoriteit zou nooit je hoofddoel moeten zijn.
Dit gebeurt vanzelf als je hard aan je website werkt. Daarnaast zal je mogelijk als doel hebben om ‘veel geld te verdienen met je website’ of ‘je reizen delen met de rest’. Tuurlijk speelt domein autoriteit mee met het aantal bezoekers. Echter, mijn advies is om dit doel toch op te splitsen in kleinere doelen.
Focus je eerst maar eens op het schrijven van waardevolle content.
Voldoende geduld en motivatie zal worden beloond.
Wanneer jij constant aan je website werkt en waardevolle informatie deelt, zullen anderen dit vanzelf gaan herkennen. Echter, hiermee bedoel ik niet dat je naast het schrijven van waardevolle content, je puur moet gaan zitten wachten op de rest. Wanneer je domein autoriteit laag blijft, zal je moeite hebben om hoog te ranken op Google. Hierdoor zal je een hoop bezoekers mislopen.
Vandaar dus toch ook wel een ja.
Als jij goede SEO-vriendelijke content deelt met je doelgroep, zal je domein autoriteit vanzelf gaan stijgen. Dit zal wat mij betreft in eerst instantie wel de grootste taak moeten zijn. En toch kan het zeker geen kwaad om soms ook je focus te verleggen.
Vraag of je ergens een gastblog mag schrijven, plaats advertenties op Facebook of betaal desnoods voor waardevolle backlinks.
Probeer op die manieren de bezoekersaantallen te verhogen en de domein autoriteit zal vanzelf mee stijgen!
Succes!
Pingback: Verhoog de CTR van je website snel met deze 5 tips! - Geld Voor Jezelf
Pingback: Hoe verzamel je gratis backlinks voor je eigen website? - Geld Voor Jezelf
Pingback: Succesvol je website promoten met social media in 2023 - Geld Voor Jezelf