ctr website verhogen

Verhoog de CTR van je website snel met deze 5 tips!

Geschatte leestijd: 7 min

Wanneer jij een website hebt, is de kans groot dat je graag zoveel mogelijk bezoekers wilt hebben. De hoogte van je bezoekersaantallen is van een hoop factoren afhankelijk. De Click Through Rate (CTR) is hier 1 van. Vandaar dat ik voor dit artikel dieper inga op wat dit precies is en hoe je kan achterhalen wat de CTR is van jouw website en specifieke artikelen. Als laatste geef ik 5 tips hoe jij dit kan verbeteren om meer bezoekers te gaan ontvangen op je website.

CTR (Click Through Rate), wat is dat?

Laten we bij het begin beginnen.

Mogelijk heb je al een idee wanneer je het leest ‘Click Through Rate’. Zo ja, dan kan ik je bijna garanderen dat dit klopt.

De Click Through Rate (CTR), oftewel klik frequentie, van bijvoorbeeld je website of een artikel, geeft het aantal klikken op een link aan gedeeld door de hoeveelheid mensen die deze link gezien hebben.

Dus dan krijg je de volgende formule.

Totaal aantal weergaven / totaal aantal klikken * 100% = CTR.

Zo klinkt het mogelijk nog wat vaag, vandaar even een snel voorbeeldje.

Stel je het volgende eens voor:

Je hebt een website over hardlopen. Je schrijft een artikel over nieuwe hardloopschoenen. Dit artikel kan je opzoeken op Google.

In een maand hebben 200 mensen gezocht naar deze nieuwste hardloopschoenen en zijn hierbij jouw artikel tegengekomen. Echter, enkel 3 mensen klikken daadwerkelijk op de link om jouw artikel te lezen.

In dit geval is de CTR van dit artikel: 3/200 = 0.015 = 1.5%

Wat is de CTR van een website gemiddeld?

Je snapt nu natuurlijk wel, hoe hoger de CTR, hoe beter. Dit betekend namelijk dat meer mensen jouw artikel gaan lezen in plaats van er alleen maar langs scrollen.

Elke website is anders, elke website zal dus ook een andere CTR hebben.

Hoe hoger een artikel rankt in Google, hoe hoger de CRT zal zijn. Zo heeft de nummer 1 van Google vaan een klikfrequentie van zo’n 37%.

Echter, kan je er natuurlijk niet vanuit gaan dat je op elk zoekwoord bovenaan zal gaan ranken natuurlijk.

Als we echt naar een gemiddeld CTR kijken, is richting de 2% gaan in eerst instantie een erg mooi streven.

Uiteindelijk moet je doel gewoon zijn om zoveel mogelijk waardevolle en unieke content te delen met je doelgroep. Hiervoor wil je natuurlijk zoveel mogelijk bezoekersaantallen. Dus moet je proberen om de CTR van je website zoveel mogelijk te verhogen.

Bovenstaande cijfers vertellen je alleen dat je niet als streven de 100% moet hebben (of zelfs 50%), want dat is niet haalbaar.

Blijf consistent werken aan de tips die ik hieronder geef en je zal het CTR van je website vanzelf zien groeien.

verhogen

Wanneer wil je juist de CTR zo laag mogelijk hebben?

Toch is het niet altijd gewenst om een zo hoog mogelijke CTR te hebben.

Dit is voornamelijk het geval bij advertenties.

Wanneer een bedrijf geld betaald om een artikel te laten ranken in Google, betaalt het hiervoor per klik. Vaak is dit alsnog gewoon de bedoeling. Echter, wanneer je op ‘dure’ keywoorden rankt en er maar een aantal verkopen worden gerealiseerd hierdoor, zal dit mogelijk kunnen leiden tot verlies.

Daarnaast is er ook nog de kans dat het artikel helemaal niet leidt tot verkopen. In dat geval zijn die klikken natuurlijk al helemaal niet winstgevend.

Zolang jij niet betaald voor kliks (advertenties), is het verhogen van de CTR wel voordelig. Vandaar dat het wel alsnog gunstig kan zijn om te kijken hoe het bij jou gaat en hoe je dit mogelijk kan verbeteren.

Waar kan je dit terugvinden?

Je kan de CTR op meerdere plekken terugvinden.

Persoonlijk gebruik ik het liefste Google Search Console.

Hier vind je de klikfrequentie terug (vertoningen en kliks), maar ook de ranking van bepaalde zoekwoorden met gemiddelde posities. Daarnaast is het ook een handige tool om pagina’s en artikelen te laten indexeren waardoor ze (sneller) kunnen gaan ranken in Google.

Eigenlijk is het dus een volledig overzicht van alles wat er gebeurt op Google wat betreft jouw website.

Tip: Voor een volledig overzicht raad ik je ook aan om Google Analytics te gebruiken mocht je dit nog niet doen. Indien je dit al gekoppeld hebt aan je website, gaat het verifiëren van je Google Search account verder zo goed als vanzelf :-)! 

Hierbij de tips om de CTR van je website te verhogen

Anyways, nu dat we weten wat de klikfrequentie precies inhoud en waarom het eigenlijk belangrijk is, is het tijd om ook eens te gaan kijken naar hoe we deze frequentie kunnen verhogen.

Hiervoor heb ik 5 tips uitgeschreven. Pas zoveel mogelijk tips toe voor de meest succesvolle resultaten.

#1 Probeer zo hoog mogelijk te ranken in Google

Dit is waarschijnlijk een van de meest voor de hand liggende tips, maar mogelijk wist je nog niet hoeveel invloed dit nou echt heeft op de klikfrequentie.

In de afbeelding hieronder wordt dat al snel duidelijk.

ctr ranking google

Zoals je kan zien vanuit de resultaten van onder andere Chitika, heeft de ranking van een specifiek artikel op bepaalde zoekwoorden, een super grote invloed op de klikfrequentie.

Wanneer je niet meer op de eerste pagina staat van Google (vanaf positie 11), zie je dat de CTR bijna de 0 nadert.

Het is dus super belangrijk dat je je uiterste best doet om hoog te ranken in Google. Hoe hoger jij staat, hoe groter de kans dat mensen op jouw link zullen gaan klikken.

Voor een hogere positie in Google denk dan aan de volgende factoren:

  • Focus je op zoekwoordenonderzoek.
  • Schrijf goede, unieke en waardevolle artikelen.
  • Houd altijd SEO in gedachte wanneer jij artikelen schrijft. Installeer een SEO plug-in zoals Yoast SEO om je hierbij te helpen.
  • Het verbeteren van de domein autoriteit van je website kan ook helpen met de ranking hiervan.

#2 Geef je artikelen pakkende titels

Ook deze tweede tip is heel erg belangrijk.

Als mensen jouw artikel zien in Google, zullen ze in eerst instantie de titel lezen. Deze moet hun dus overhalen om erop te klikken. Je doelgroep moet nieuwsgierig worden naar wat jij te vertellen hebt.

80% van de lezers blijkt niet eens verder te komen dan de titel. Enkel 20% is voldoende overtuigd om verder te lezen.

Het is dus de bedoeling dat deze ratio voor jouw website ietsjes beter ligt.

Ook hierbij heb ik een aantal tips voor je:

  • Maak je een website met WordPress? Gebruik dan de Headline Analyzer om een goede indicatie te krijgen van je titels.
  • Verwerk cijfers in je titels zoals bijvoorbeeld: 26 manieren om online geld te verdienen in 2022!
  • Hoe, wat en waarom zijn vaak goede starters!
  • Wek de interesse van mensen door beloftes te maken in de titel.
  • Maak de titel niet te lang.

Je kunt altijd rondzoeken op Google om meer inspiratie op te doen. Neem natuurlijk niet letterlijk de titel van een ander over.

#3 Overtuig mensen met de metabeschrijving

Ook de meta-beschrijving kan je regelmatig al terugvinden wanneer je scrolt op Google. Deze is dus ook heel erg belangrijk.

Zodra jij weet op welke zoekwoorden je wilt gaan ranken, is het aan te raden hier zelf op te Googlen. Wat staat er bovenaan? Wat hebben ze als titel en wat hebben ze als meta-beschrijving.

Zorg ervoor dat jij minstens net zo interessant bent. Maar eigenlijk gewoon beter.

Geef iemand een reden om voor jouw website te kiezen, in plaats van voor een ander.

De titel is redelijk kort, maar met de meta-beschrijving heb je 157 tekens om de lezer over te halen.

Bekijk voor de duidelijkheid eens de afbeelding hieronder.

Nadat ik ‘dartbord kopen’ ingevuld hebt in Google, kwam dit als een van de eerste websites in beeld.

Je ziet dat Mcdartshop al best veel informatie weergeeft meteen op Google.

Hierbij zie je de titel die we hiervoor al besproken hebben, de URL en categorie, de metabeschrijving met daaronder ook nog eens extra informatie over de website of specifieke link.

De metabeschrijving zijn dus die drie zinnen aan tekst die direct weergeven wat je (in dit geval) op de website van Mcdartshop kan verwachten.

Een kleine disclaimer hierbij is dat Google vaak ook zelf deze tekst aanpast naar een stuk uit je artikel. Besteed dus zeker geen uren aan dit stukje tekst. Echter, vul er wel wat nuttigs in voordat je het artikel live zet. 

#4 Gebruik Rich Snippets om de CTR van je website te verhogen

Als je nog eens goed kijkt naar de afbeelding hierboven, zie je dat er nog extra informatie gegeven wordt dan dat je meestal ziet op het internet.

In plaats van enkel een URL, titel en metabeschrijving, zie je hier ook een ranking staan bijvoorbeeld.

Dit wordt ook wel eens een rich snippet genoemd. Ook dit kan heel erg helpen bij het verhogen van de CTR van je website of specifieke zoekwoorden.

Deel op een slimme manier extra informatie om de lezer te overtuigen om te klikken op de link.

#5 Wees geduldig

Deze tip komt niet helemaal overeen met de titel. Dat klopt. En toch moet die wel ook benoemd worden.

Het duurt even voordat Google jou volledig vertrouwt. Google zal je niet zomaar direct al op de eerste pagina gaan ranken. Mogelijk voor een korte tijd even, maar raak hier zeker niet aan gewend.

Helaas kan het maanden duren voordat jouw website geïndexeerd is en Google jouw website volledig begrijpt. Vandaar dat het belangrijk is dat je bovenstaande tips opvolgt vanaf dag 1. Echter, als je website nog niet zo oud is, verwacht dan niet dat het meteen al super grote verschillen zal realiseren.

Geef niet op als het de eerste paar maanden niet lukt.

Dit is namelijk normaal.

Zolang jij door blijft gaan, zal je inzet uiteindelijk worden beloond.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest