Als je hoog wilt scoren met je website in Google is het belangrijk dat je long tail zoekwoorden regelmatig verwerkt in je artikelen. Als je nog niet veel van SEO afweet, snap je mogelijk niet zo goed wat ik hiermee bedoel. Geen zorgen. In dit artikel leg ik je stap voor stap uit waarom het gebruik van long tail zoekwoorden zo belangrijk is om gezien te worden op het internet.
Lees ook dit artikel: Snel meer bezoekers op je website – zo doe je dat! om meer te lezen over hoe jij je bezoekersaantallen kan laten groeien.
Wat zijn long tail zoekwoorden?
Laten we bij het begin beginnen.
Zoekwoorden zelf zijn woorden die mensen intypen in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google om dingen op te zoeken. Als iemand bijvoorbeeld het woord ‘paard’ intypt in Google komen er verschillende artikelen naar boven over het woord ‘paard’. Het zoekwoord ‘paard’ is een voorbeeld van een short tail zoekwoord.
Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit minstens 3 woorden, waardoor de zoekopdracht een stuk specifieker is.
Waarom is het slim om long tail zoekwoorden te gebruiken?
Als we verder gaan met het voorbeeld hierboven zal dit al snel duidelijk worden. Je zal waarschijnlijk al denken dat het woord ‘paard’ vaak gegoogled wordt. Dit is ook zeker zo. Namelijk geschat wel zo’n 90.500 keer per maand zoals je in de afbeelding hieronder kan zien.

Dat klinkt natuurlijk geweldig. 90.500 potentiƫle bezoekers (en kopers) elke maand weer, maar dit is echter niet zo ideaal als het lijkt.
Met short tail zoekwoorden is de kans groot dat de websites die bovenaan ranken in Google al super lang bestaan. Zij hebben al behoorlijk wat backlinks en de kans dat zij mede daarom hoog scoren in Google is een stuk groter. Mogelijk geven zij zelfs duizenden euro’s per maand uit aan SEO optimalisatie om dit voor elkaar te krijgen.
Misschien dat het zoekwoord ‘paard’ geen perfect voorbeeld is. Een ‘SEO moeilijkheid’ van 53 is niet onmogelijk om mee te concurreren, maar het geeft wel duidelijk weer wat ik bedoel.
Je zal in ieder geval echt heel erg je best moeten doen om met zo’n short tail zoekwoord hoog te scoren in Google.
Als beginner is het dan heel erg moeilijk om ertussen te komen.
Minder concurrentie met long tail zoekwoorden
Met long tail zoekwoorden zal het volume lager zijn, maar hierdoor kan je ook minder concurrentie verwachten.
Dus als je een long tail zoekwoord uitkiest met een lagere score, zal ook jij als starter hoog kunnen ranken in Google. In het voorbeeld hieronder zie je de resultaten in Ubersuggests van ‘paard tekenen makkelijk’.

Je ziet duidelijk dat vooral de ‘betaalde moeilijkheid’ erg is gedaald. Van 95 naar 1. Dit houdt dus in, als je ervoor kiest om met advertenties je artikel hoog te laten ranken in Google, je gemakkelijk hoog eindigt. Ook de ‘SEO moeilijkheid’ is aanzienlijk lager (van 53 naar 14). Als je zoektermen dus op de juiste manier verwerkt in je artikel, zul je dus relatief snel hoog kunnen scoren.
Je richt je dus met elk artikel op een kleinere groep, maar hebt wel een grotere kans om deze te bereiken. Schrijft meerdere artikelen om alsnog je hele gewenste publiek te bereiken.
Hogere CTR
Long tail zoekwoorden hebben ook een positieve invloed op de Click Through Rate van je website. Minder mensen zullen letterlijk gaan zoeken naar ‘paard tekenen makkelijk’, maar het is wel duidelijk waar deze mensen naar op zoek zijn. Als jij ze hier het antwoord op geeft, dan zullen ze tevreden zijn met wat jij op je website te bieden hebt. Dit vergroot de kans dat jij bijvoorbeeld je tekening of tekenboek verkoopt.
Stel iemand zoekt naar een fiets. Hij wilt heel erg graag een elektrische fiets, maar komt op jouw website terecht. over een racefiets. Je kan je voorstellen dat de kans groot is dat de bezoeker je website meteen weer zal verlaten. Hij of zij zal niet op advertenties gaan klikken bijvoorbeeld of interesse hebben in een product wat jij aanbied/promoot.

Hoe verzin je long tail zoekwoorden?
Denk goed na over jouw doelgroep. Bedenk voor wie jij de content maakt en wat zij zouden willen weten. Welke vragen willen zij beantwoord krijgen?
Met affiliate marketing kan het ook nog gunstig zijn om vragen te bedenken die kunnen resulteren in een verkoop.
‘Hoe begin ik met affiliate marketing?‘ is bijvoorbeeld een vraag die je kan beantwoorden met bijvoorbeeld deze cursus. Mensen die dit opzoeken, hebben al besloten dat ze graag willen beginnen met affiliate marketing, maar ze weten alleen nog niet waar ze moeten beginnen. Daarentegen is de vraag ‘Wat is affiliate marketing?‘ een stuk minder gericht. Deze mensen zoeken mogelijk alleen een definitie en zijn helemaal niet van plan hiermee te starten.
Uiteindelijk zijn beiden prima artikelen en kun je bij beiden prima long tail zoekwoorden verzinnen, maar bekijk ook goed voor jezelf welke zoekwoorden de juiste acties realiseren.
Dus eigenlijk: bedenk een vraag die jij wilt gaan beantwoorden voor jouw doelgroep. Vind vervolgens met behulp van bijvoorbeeld Ubersuggests, maar ook gewoon je eigen inschattingen, de juiste zoekwoorden op die bij dit artikel aansluiten.
Oke en nu dan? Hoe stel je zoekwoorden in?
Oke, nu weet je dus waarom ik je aanraad om long tail zoekwoorden te gebruiken en geen short tail zoekwoorden. Ook heb ik kort uitgelegd hoe je zulke zoekwoorden kan bedenken.
Mogelijk zijn je vragen hiermee beantwoord en kan je nu verder aan de slag. Als je een beginner bent, heb je mogelijk nog vragen. Hopelijk kan ik er hier nog een aantal beantwoorden :-).
Hoe stel je zoekwoorden in en hoe gebruik je ze? Zelf maak ik gebruik van WordPress om mijn website te bouwen. Gebruik jij dit ook? Lees dan vooral door.
Installeer de plugin Yoast SEO
Dit is de belangrijkste tip die ik je mee kan geven. Deze plugin is gewoon gratis (er is een pro versie, maar die gebruik ik ook (nog) niet). Deze plugin houdt bij in hoeverre jij je houdt aan ‘SEO regels’.
Yoast SEO controleert je artikel op meerderen punten. Voorbeelden hiervan zijn: SEO-titel breedte, interne links en tekst lengte. Daarnaast houdt Yoast SEO ook je keyphrase op meerdere manieren in de gaten.
- Staat de keyphrase in de titel?
- Staat de keyphrase in de eerste 100 woorden van je artikel?
- Komt je keyphrase regelmatig terug in je titel (o.a. in je kopjes)?
- Is de lengte van je keyphrase oke?
- Heb je deze keyphrase al eens eerder gebruikt?
- Komen de alt-attributen van je afbeeldingen overeen met de keyphrase?
- Komt de keyphrase terug in de slug?
Probeer dus met elk artikel wat jij schrijft deze punten af te vinken. Met behulp van Yoast SEO is dat echt een eitje. Voor je het weet heb jij de SEO optimalisatie voltooid!

En dan als laatste: houd je website bij!
Het is belangrijk dat je meerdere kanalen gebruikt om je SEO scores in de gaten te houden.
Dit kan bijvoorbeeld met Ubersuggest, maar ook met Google Search Console.
Houd in de gaten hoe je scoort en pas dingen aan als dit nodig is! Er komen steeds nieuwe artikelen online, dus het is belangrijk dat ook jij je content blijft verbeteren :-)!



