Wanneer jij online geld wilt verdienen is het verkopen van digitale producten en diensten een eenvoudige manier om dit te realiseren. Velen verdienen hier op dit moment duizenden euro’s per maand mee en kunnen locatie onafhankelijk op hun eigen tijden werken. Anderen zien het meer als een parttime inkomen. Net even wat extra inkomsten naast hun huidige baan, wat, helaas, tegenwoordig ook geen overbodige luxe is.
Beiden opties klinken wat mij betreft interessant (stiekem gaat mijn voorkeur wel naar optie 1).
In dit artikel ga ik dan dus ook wat dieper in op deze manier van online geld verdienen.
Wat zijn de voordelen van het verkopen van digitale producten en diensten (ten opzichte van fysieke)? Welke producten worden vaak gekocht? En waar kan je jouw eigen producten en diensten aanbieden?
Deze vragen beantwoord ik in dit artikel!
Table of Contents
Wat zijn de voordelen van het verkopen van digitale producten en diensten?
First things first, online geld verdienen heeft natuurlijk één enorm groot voordeel.
Wanneer jij voor jezelf werkt en je eigen baas bent, hoef je dus ook niet naar iemand te luisteren.
Tuurlijk, dit brengt ook zeker wat verantwoordelijkheden met zich mee, maar je kunt werken waar en wanneer je wilt. En dat is natuurlijk super fijn.
Nu zijn er tientallen manieren waarop je voor jezelf kunt beginnen en het verkopen van digitale producten en diensten is hier simpelweg een populair voorbeeld van.

Waarom digitale producten en diensten en geen fysieke?
Wanneer jij producten wilt verkopen, zul je misschien als eerste denken aan fysieke producten.
Misschien ben je super creatief en wil je graag zelf-gehaakte knuffeltjes verkopen. Of je wilt heel graag een fysiek boek schrijven en verkopen. Als jij dit graag wilt, dan houd ik je zeker niet tegen.
Het verkopen van digitale producten en diensten kan echter wel een stuk laagdrempeliger zijn.
Minder (starters)kosten
Je hoeft namelijk geen producten in te kopen bijvoorbeeld. Voor het haken van knuffeltjes moet je haakspulletjes kopen en spullen om de knuffeltjes vervolgens te kunnen versturen naar je kopers.
Ook het drukken van een boek is helaas niet gratis.
Een digitale planner daarentegen is simpelweg een pdf bestand die je kunt delen met jouw koper.
Er zitten dus een stuk minder kosten aan vast.
Kost vaak minder tijd
Naast dat het minder geld kost, kost het vaak ook minder tijd.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle opties, maar er zitten digitale producten tussen die helemaal niet veel tijd hoeven te kosten om te maken.
Zo verkopen tafelnummers bijvoorbeeld best goed en daar hoef je ook echt niet veel tijd in te steken.
Ook kun je programma’s gebruiken zoals Canva om het allemaal een stukje makkelijker te maken.
Je hebt geen voorraad nodig
Digitale producten zijn oneindig. Niet voor iedereen een apart knuffeltje of een apart boek.
Iedereen kan hetzelfde pdf-bestand kopen.
Je hoeft je dus helemaal geen zorgen te maken over je voorraad.

Tips bij het verkopen van digitale producten en diensten
Hierboven noemde ik al kort wat digitale producten en diensten waar je aan kan denken, maar ik ga er graag wat specifieker op in.
Een groot nadeel met populaire manieren om geld te verdienen is namelijk vaak ook dat er enorm veel concurrentie is.
Het verkopen van digitale producten en diensten is hier geen uitzondering op helaas.
Heel veel mensen proberen hun producten en diensten te verkopen online.
Toch zijn er wel manieren en specifieke producten en diensten waardoor jij de kans op succes kunt vergroten.
Promoot je producten en diensten op social media
Wanneer jij al succesvol bent op social media is dit een van de snelste manieren om je producten en/of diensten te promoten.
Jouw volgers vertrouwen jou. Mensen zullen sneller geneigd zijn een product van jou aan te schaffen wanneer ze je vertrouwen.
Als je nog niet succesvol bent op social media kan het dus zeer waardevol zijn om wel een account aan te maken.
Op dit moment is TikTok een zeer populair platform, maar ook Instagram kan je heel erg goed gebruiken om jouw producten en/of diensten te promoten.
Daarnaast als je een eigen website hebt, dan is dat natuurlijk ook een hele goede plek om jou eigen producten en/of diensten te promoten.
Richt je op een specifieke niche
Wanneer je niet bekend bent op social media, is het bijna cruciaal om een specifieke niche uit te kiezen.
Richt je dus op een doelgroep.
Misschien dat een aantal voorbeelden hierbij gepast zijn:
- Planner: in plaats van een algemene planner, richt je op iets specifieks. Maak een boek-planner voor een specifiek genre.
- Richt je op planten-liefhebbers en maak producten die hiermee te maken hebben.
- Maak producten voor alleenstaande ouders.

Voorbeelden van goedverkopende digitale producten en diensten
Hierboven noemde ik natuurlijk al een aantal voorbeelden, maar toch wil ik ook nog even kort een aantal specifieke producten en diensten verkopen die jij zou kunnen gaan aanbieden online.
Gewoon even een lijstje van 15 producten en/of diensten waar je aan zou kunnen denken bij het verkopen van digitale producten en diensten die nog vaak goed verkocht worden ook (mits je ze goed promoot en/of aanbied aan een specifieke doelgroep).
Hopelijk haal je er de nodige inspiratie uit. E-boeken
- Online cursussen
- Foto’s
- Kunstwerken
- Planners
- Sportschema’s
- Tafelnummers
- Tekeningen
- Kleurboeken
- Kalenders
- Apps
- Website plug-ins
- Lettertypen
- Muziek
- Stickers
- Recepten
Waar kan je deze digitale producten en diensten verkopen?
Nu dat je weet wat je kunt verkopen, is het natuurlijk ook nog wel handig om te weten waar en vervolgens ook hoe je dit kunt aanpakken.
Hieronder zal ik een aantal opties benoemen.
Zelfstandig op je eigen website of social media
Als eerste kan je het allemaal volledig zelfstandig aanpakken door de producten te verkopen op je eigen website en/of social media.
Dit is voornamelijk aan te raden als je al een grote following hebt.
Hoe meer mensen op jouw website/account komen, hoe groter de kans dat je ook producten zult verkopen natuurlijk. En deze website- en accountbezoekers krijg je helaas niet zomaar.
>>> Wil je meer bezoekers op je website? Dan is misschien dit artikel ook wel interessant: Snel meer bezoekers op je website – zo doe je dat
Naast dat je je social media en/of eigen website kunt gebruiken om je producten en/of diensten te verkopen, kun je het ook gebruiken om je webshop te promoten.
In dat geval kun je bijvoorbeeld denken aan een van onderstaande opties.

Etsy
Persoonlijk kom ik Etsy het vaakst tegen als het gaat om platformen om je eigen unieke producten op te verkopen.
Wanneer je daar bijvoorbeeld ‘pdf‘ of ‘digital‘ invult, kan je door honderden producten scrollen die ook jij zou kunnen gaan verkopen (of kopen).
Voordeel van een zo’n platform als Etsy is dat zij zelf ook bekend zijn en dus miljoenen mensen regelmatig door Etsy heen scrollen. De kans dat jij gevonden word is groter dan wanneer jij zelfstandig begint vanaf stap 1.
Nadeel van zo’n platform is helaas wel dat het niet gratis is.
Een eigen winkel openen in Etsy is gratis, mits je niet de premium versie neemt.
Zodra jij producten aan gaat bieden in je winkel moet je echter wel betalen. Denk hierbij aan 0.20 dollar (op dit moment ongeveer 21 cent). Deze 21 cent is dan voor 4 maanden geldig.
De laatste kosten komen zodra je daadwerkelijk producten verkoopt. Deze kosten zijn voor een groot deel afhankelijk van de verkoopprijs van jouw producten. Zo betaal je bijvoorbeeld 6.5% of 4% + 0.30 dollar (momenteel 31 cent) aan transactiekosten per verkocht item.
Het grootste gedeelte van de winst kan gelukkig gewoon op je eigen bankrekening worden gestort, dit gebeurt volledig automatisch ;-).
Shopify
Shopify heb je hoogstwaarschijnlijk ook wel eens van gehoord.
Shopify word wereldwijd door miljoenen bedrijven gebruikt, dus dit platform kan zeker niet missen in deze lijst.
Oh en je kunt trouwens voor 2 weken Shopify gratis uitproberen ;-).
De kosten van shopify zijn wel hoger dan die van Etsy. De vanaf prijs van dit moment is namelijk €21 per maand. Dit is in principe wel het totaalplaatje, geen extra kosten dus zodra je daadwerkelijk producten gaat verkopen.
Hier zit wel een kleine maar aan.
Als je voor een externe betalingsgateway kiest, betaal je wel een extra percentage. Namelijk respectievelijk 2%, 1% of 0,5% voor onze Basic Shopify-, Shopify- en Advanced Shopify-abonnementen.

Amazon en Bol.com
De vaakst voorkomende digitale producten die je tegenkomt op Amazon en Bol.com zijn e-boeken.
Daarom dat ik ze even samen benoem. Deze platformen zijn namelijk wel net iets meer gericht ook op fysieke producten.
Toch kan je hier ook zeker je digitale producten aanbieden zoals dus e-boeken, maar ook bladmuziek en cursussen.
Wanneer je dus dit soort producten wilt verkopen, dan kan je zeker gebruik maken van deze zeer bekende platformen.
Bij Bol.com betaal je alleen commissiekosten van verkochte producten. Wanneer je niks verkoopt, hoef je dus ook niks te betalen. Dit gaat vaak weer om een percentage die afhankelijk is van (de verkoopprijs van) jouw product dat je wilt verkopen.
Bij Amazon ligt het net wat ingewikkelder. Bekijk vooral even hun eigen website om de kosten te bekijken. Ook kan je je eens verdienen in Amazon Kindle.
Hier kan je namelijk gratis ebooks publiceren en miljoenen lezers bereiken op Amazon.
En nog veel meer opties….
Naast bovenstaande opties zijn er nog meer platformen die je kunt gebruiken.
- Wanneer je zelfgemaakte foto’s wilt verkopen, kun je bijvoorbeeld denken aan platformen zoals: Shutterstock, iStock en Adobe Stock.
- Andere platformen zijn onder andere: BigCommerce, SendOwl, Podia en Sellfy.